Icons and Kings Liquid Content

Visual marketeer, klaar voor ‘liquid content’?

De verschillende schermen die we dagelijks gebruiken, geven visual marketeers de mogelijkheid om op een niet-lineaire manier verhalen te vertellen. We gaan niet langer iedere avond voor ons televisiescherm of onze tablet zitten. De ontwikkeling van visuele non-lineaire storytelling is bovenal een verhaal zonder opeenvolgende vertelling. Ofwel, het vormt een ontwrichte of verstoorde keten van gebeurtenissen in zin van tijd en logica, dat niet meer aan bepaalde schermen gekoppeld is, maar eigenlijk overal kan opduiken.

De originele verhaalvorm met het begin-midden-eind ontbreekt deels of volledig waardoor we het verhaal gefragmenteerd beleven. Hierdoor kan elk stukje van het verhaal op een willekeurig moment en op een willekeurige drager (of sociaal medium) beleefd worden en draagt het bij aan het verhaal dat de consument zelf samenstelt.

Liquid Content 2020

Natuurlijk is het volledige verhaal van een merk, een dienst of product nog altijd van immens belang. Dat is altijd zo geweest en zal ook altijd zo blijven. Maar nu we te maken hebben met een veranderde media- en vooral beeldconsumptie, komt de nadruk meer te liggen op visuele content die levensvatbaar is en autonoom kan leven, wat ook de drager is. Of zoals Coca Cola het noemt in het sterke ‘Liquid Content 2020 Campaign’ filmpje, het gaat om content excellence die leidt tot de ontwikkeling van ‘vloeibare’ en ‘gelinkte’ content. Met andere woorden, Coca Cola zal voor zijn storytelling vooral gaan inzetten op de ontwikkeling van visuele content die men niet alleen wil delen, maar waaraan de consument ook actief aan wil meewerken.

Non-lineaire visual storytelling

Vanwege het feit dat wij als consumenten tegenwoordig zo ontzettend veel manieren hanteren voor de consumptie van visuele content, is het voor merken steeds belangrijker om visuele content te creëren die volledig op zichzelf kan staan. Ook als ze een onderdeel vormen van een groter geheel. Dat is immers het resultaat van die weinig lineaire wijze waarop wij momenteel al media gaan gebruiken. En een sterk wapen om daarmee om te gaan is non-lineaire storytelling. Een goed voorbeeld daarvan is nog altijd het Untitled Jersey City Project, een Audi-campagne. Deze campagne bestaat uit acht filmpjes met gelinkte cliffhangers, die desondanks zo gemaakt zijn dat ze ook in een non-lineaire wijze bekeken kunnen worden.

Het grote voordeel van deze non-lineaire visual storytelling is dat consumenten emotioneel meer betrokken raken bij een verhaal als zij daar zelf invloed op kunnen uitoefenen. Vandaar ook dat Coca Cola zo sterk inzet op het maken van dermate aantrekkelijke visuele content, dat de gebruiker daarvan het zelf wil delen. Hierdoor ontstaat er voor de consumenten namelijk een verhaal dat zij zelf schrijven. Wat dat betreft, is de grootste uitdaging voor visual marketeers misschien de visuele content strak te regiseren en tegelijkertijd durven los te laten, zelfstandig te laten evolueren tot wat het wordt met behulp van je eigen klant of consument.

Interesse hoe je ‘liquid content’ in je eigen organisatie kan implementeren? Contacteer christoph.ruys@iconsandkings.be voor een brainstorm!

Tijd voor een Visual Audit?

Is je DNA reeds vertaald in een visuele strategie? Merken de ‘screenagers’ je product wel op? Is je merk klaar voor een selfie? Al eens geproefd van mixed reality? Nee? Dan is het hoog tijd voor een Visual Audit!

Een doeltreffende visuele aanpak op creatief, strategisch en technologisch gebied wordt een basisvoorwaarde om met je consument, klant of burger te communiceren!  Onze samenleving wordt iedere dag visueler, maar ondernemingen lopen vaak nog achter de feiten aan. Statistieken rond de toename van foto’s, video’s, gifs of infographics op websites, in blogberichten of op sociale media, tonen maand na maand hoe snel de cijfers evolueren. Het is dit toenemend beeldgebruik in combinatie met nieuwe visuele technologieën die binnen tal van organisataties en ondernemingen een duidelijke nood aan een creatief, operationeel en een strategisch visualiseringskader hoog op de agenda zet.

De Visual Audit van Icons and Kings wil binnen deze krijtlijnen inspireren en oplossingen aanreiken. Zowel op technologisch, strategisch als creatief vlak. Want niet alleen het visualiseren van je DNA is van belang, maar ook de merkstrategie, de merkbeleving en de merkontwikkeling vereisen vandaag een sterke visuele aanpak.

De Visual Audit richt zich tot het management en de medewerkers op het gebied van marketing, communicatie, sales en business development, zowel in een B-to-B als B-to-C omgeving en zowel vanuit een merken, producten- als dienstenomgeving. Binnen deze Visual Audit staat dus niet alleen uw onderneming, maar ook uw productgamma, sector en marktoriëntatie centraal.

Contacteer ons voor meer informatie via christoph.ruys@iconsandkings.be!

Visuele trends. Ingrediënten voor morgen!

Waar in de lage landen relatief weinig op gefocust wordt, is het belang van visuele trends. We hebben tal van trendwatchers, hier en daar ook kleurexperten. Toch kan het belang van visuele trends als een bijzonder dominante onderstroom binnen onze visuele samenleving amper onderschat worden.

Visuele trends zijn er trouwens altijd al geweest en zullen er altijd zijn. De DNA-molecule van nieuwe visuele trends bestaat dan ook uit twee strengen, de oude en de nieuwe media, elk met hun eigen beeldmerites, maar vandaag ingekapseld in het transmediale karakter van de context (of het medium) waarin visuele trends al dan niet bewust worden ingezet.

Evolutieproces

Een visuele trend kan volgens mij dus het best vergeleken worden met een levend organisme. Een bepaalde visuele trend ontstaat uit een evolutieproces (vaak is dat het ‘no invention without imitation’-principe), dat zich als een organisme ontwikkelt in creatieve microgemeenschappen (art directors, vormgevers, fotografen …), vervolgens groeit en volwassen wordt, bloeit en zich vandaag hoofdzakelijk voortplant via online media, en ten slotte afsterft. Nieuwe trends ontstaan, oude trends verdwijnen, zij het nooit definitief. Uiteraard is dit sectorgebonden. In een mode- of lifestyleomgeving leeft er per definitie meer interesse voor visuele ontwikkelingen dan in pakweg de financiële sector. Anderzijds kan je niet ontkennen dat de financiële sector deels ten gevolge van de financiële crisis momenteel ook een andere beeldtaal hanteert en dat sommige banken vooral komaf hebben gemaakt met het louter zakelijke en afstandelijke visuele aspect dat in het DNA van grootbanken zat ingebakken. Tegelijk zijn zowel de modewereld als de bankwereld economisch gestuurde omgevingen waarin visuele trends veelal de meeste zuurstof vinden. Al moet in het geval van grootbanken toch gesteld worden dat hun visuele communciatie onderling sterk inwisselbaar is. Denken vanuit visuele trends binnen financiële marketing zou dus ongetwijfeld tot een sterker visueel profiel leiden.

Interesse in een keynote rond visuele trends? Contacteer christoph.ruys@iconsandkings.be!